Seuran historiikki osa 2

6.5.2013

Pauliina Ryynänen voitti 12-vuotiaana pronssia 200 metrin perhosuinnissa.
Pauliina Ryynäsen uutinen
Kuukausikisojen saldoa

Toinen historiikki pureutuu Järvenpään Uintiklubin noin kymmenvuotisen taipaleen aikoihin, vuoteen 1997.

Seuramme sai positiivista julkisuutta tammikuussa 1997 Pirkkolassa uiduissa aikuisten SM-kilpailuissa. Vasta 12-vuotias uimarimme Pauliina Ryynänen sijoittui 200 metrin perhosuinnissa hienosti kolmanneksi. Silloinen uinnin maajoukkueen päävalmentaja Kari Ormo kehui Järvenpään Uintiklubin hyvää panostusta juniorivalmennukseen (kuva 2).

Pauliinalla on edelleen hallussa 13-vuotiaiden tyttöjen ikäkausimestaruus-uintien kisaennätykset 100 ja 200 metrin perhosuinnilta vuodelta 1997. Tämän lisäksi hänellä on myös rolloennätys 100 metrin perhosuinnissa 12-vuotiaiden tyttöjen sarjasta (1996). Ennätysten kovuudesta kertoo paljon se, että ne ovat vanhimmat ennätykset mitä ei ole vielä rikottu.

Pauliina vastasi haastattelupyyntöön myöntävästi ja antoi seuraavat vastaukset kysymyksiin:

Muistatko miltä sinusta tuntui 200 metrin perhosen maaliintulon jälkeen kun huomasit että olit sijoittunut hienosti kolmanneksi?

- Tämä oli ensimmäinen aikuistensarjan arvokisamitali, joka tuli täytenä yllätyksenä. Tavoitteena oli päästä finaaliin, joten kolmas sija ylitti kaikki odotukset. Olin tuolloin vasta 12-vuotias ja tarkoituksena oli vain hakea kokemusta aikuisten arvokisoista.

Onko sinulla jotain muistoja joita haluisit kertoa esim. Järvenpään Uintiklubissa harjoittelemisesta?

- JUKissa minulla oli ilo saada erittäin ammattimaista valmennusta. JUKissa treenatessa myös koko uimahallin henkilökunta oli tukemassa harjoittelua. He jaksoivat aina kannustaa minua.

Kiitos Pauliina!

Myös muut Järvenpään Uintiklubin ryhmät olivat aktiivisia vuonna 1997. Ryhmät osallistuivat jo tuolloin Järvenpään, Tuusulan ja Keravan välisiin kuukausikilpailuihin (kuva 3). Lehtileikkeen tuloksissa esiintyy vuosien saatossa Järvenpään Uintiklubissa vaikuttaneita uimareita, kuten seuran pitkäaikaisen puheenjohtajan ja kunniajäsenen Jukka Nissisen Saksassa asuva poika Kimi Nissinen, sekä seuraa edelleen SM-tasolla edustava ja valmentajana toimiva Maria Ripatti.